• Matuod nga Iglesya

    Panudlo sa Sta. Iglesya.- Ang Sta. Iglesya nagtudlo nga si Cristo sa dinhi pa sa kalibotan nagtukod ug usa ka Iglesya aron maoy mopadayon sa iyang bulohaton sa pagtudlo, pagdumala, ug pagbalaan sa iyang katawhan, ug nga kini maila nato nga mao ang Iglesya Katolika.  Ug si Cristo nagbutang diha sa iyang Iglesya sa upat ka timaan: Usa, Santa, Katolika, ug Apostolika aron kini maila niadtong mangita niini gikan niadtong mga pundok nga tinukod lamang og tawo.  Ang Sta. Iglesya mao ang makaylapon nga instrumento sa kaluwasan ug kinahanglan alang sa kaluwasan nga ang tawo mahidugtong niini.  Kadtong nasayod nga ang Iglesya Katolika mao ang matuod nga Iglesya nga gitukod ni Cristo ug unya dili magpasakop niini, o kaha kadtong iyang mga sakop nga dili magpabilin kaniya dili maluwas.  Alang sa iyang mga sakop kinahanglan ang ilang paglahutay hangtod sa kataposan, kay kon dili, mas sigpit ang paghukom nga himoon sa Dios tungod kay sila nakadawat man sa mas daghang mga grasya.

    Pangutana:  Igo na ba nga ang usa ka pundok magdala sa ngalan ni Cristo ingon nga timaan nga kini tinuod gayod nga iya ni Cristo?

    Tubag:  Dili igo ang ngalan sa pag-ila sa tinuod.  Si Cristo nagpasidaan nga dunay daghang nga magdala sa iyang ngalan aron pagpasalaag sa katawhan.

    “Pagbantay kamo ug ayaw kamo palimbong ni bisan kinsa, kay sa akong ngalan daghang tawo ang moanhi nga mag-ingon, ‘Ako ang Mesiyas!’ ug daghan ang malimbongan” (Mat. 24:4-5).

    “Kay manungha ang mga mini nga Mesiyas ug mga mini nga propeta; maghimo silag mga dagkong milagro ug mga katingalahan aron pagpasalaag sa mga pinili sa Dios, kon mahimo pa” (Mat. 24:24).

    “Dili ang tanan nga magtawag kanako ‘Ginoo, Ginoo,’ makasulod sa Gingharian sa langit… kon moabot na ang Adlaw sa Paghukom daghan unya ang moingon kanako, ‘Ginoo dili ba sa imong ngalan nagsangyaw man kami sa mensahe sa Dios, ug pinaagi sa imong ngalan gihinginlan namo ang mga yawa, ug naghimo kamig daghang mga milagro?’  Apan ako moingon unya kanila, ‘Wala ako makaila kaninyo.  Pahawa kamong makasasala’” (Mat. 7:21-23).

    Bisan sa panahon sa mga apostoles nagsugod na pagtungha ang mga mini nga mga magtutudlo.

    “Dili sila matuod nga mga apostoles kondili mga mini nga namakak mahitungod sa ilang buhat ug nag-usab sa ilang kaugalingon aron mahisama gayod sila sa matuod nga mga apostoles ni Cristo” (2 Cor. 11:13).

    “Kining mga tawhana dili tinuod nga sakop sa atong pundok, busa namulag sila kanato.  Kon tinuod pang ato silang mga kauban, magpabilin unta sila kanato.  Apan namiya sila aron maila gayod nga sila dili kauban nato” (1 Jn. 2:19).

    “Motungha ang mga tawo nga magbiaybiay kaninyo- mga tawo nga nagsunod sa ilang mga daotang tinguha.  Sila maoy hinungdan sa pagkabahinbahin” (Jud. 1:18-19).

    Pangutana:  Unsaon man nato sa pag-ila ang matuod nga Iglesya?

    Tubag:  Dunay duha ka paagi sa pag-ila sa matuod nga Iglesya.

    Una- nga si Cristo gyod mismo ang iyang magtutukod ug

    Ikaduha- pinaagi sa iyang mga timaan.

    Ang pagtukod sa Iglesya gipahibalo nang daan sa mga propeta.

    “Sa panahon niining mga haria ang Dios magtukod ug usa ka gingharian nga dili gayod malumpag” (Dan. 2:44).

    Natuman kini sa pag-abot ni Cristo,

    Mateo 16:18-20
    “Ikaw si Pedro ug sa ibabaw niining bato tukoron ko ang akong iglesya, ug bisan gani ang mga ganghaan sa hades dili makabuntog niini” (Mat. 16:18).

    Dinhi atong masabot nga ang matuod nga Iglesya,

    1) tinukod ni Cristo,

    2)  gitukod kini ni Cristo diha ni Pedro ug sa iyang mga sumusunod isip makita nga pangulo ug

    3) nga ang Iyang Iglesya mapadayonon ug walay pagkahanaw.

    Nga ang Iglesya Katolika lamang ang naghupot niining tulo ka kwalipikasyon. Sa matuod nga Iglesya sayon kaayong kapamatud-an.  Nga ang Iglesya Katolika tinukod ni Cristo gipamatud-an sa mga referencia kun basahon sa kasaysayan nga walay gilabanan.  Ania ang mabasa:

    “Iglesya Katolika- ang kinatibuk-an nga termino nga gigamit pagpasabot sa kapunongan nga gitukod ni Cristo ug gipadad-an sa Espiritu Santo sa adlaw sa Pentecostes.  Mao kini ang kapunongan sa mga magtutuo nga nahiusa ubos sa Obispo sa Roma ug busa gitawag usab kini og Romano Katolika nga Simbahan” (Grolier’s Encyc. Vol. 5 p 106).

    “Ang Iglesya Katolika adunay duha ka kinaiya, tawhanon ug diosnon, sama kang Cristo nga iyang magtutukod” (International Encyc. Vol 15 p 520).

    Nga ang Iglesya Katolika lamang ang miila ni Pedro nga pangulo ug padayon nga gidumalahan sa iyang mga sumusunod makita nato sa lista sa walay bugto nga kutay sa mga Santo Papa nga nagsugod ni Pedro.

     “Si Pedro taga-Betsaida sa Galilea, prinsipe sa mga apostoles ang unang Santo Papa.  Nakapuyo sa unang panahon sa Antioquia ug nga nakapuyo sulod sa 25 ka tuig sa Roma diin gipatay siya nga namartir sa tuig 64 o 67 AD” (World Almanac Ed. 1963 p 298).

    “Mimatuod nga si San Pedro mao ang unang Papa sa Iglesya Katolika ug una sa tanan niyang mga Santo Papa” (Information Almanac Ed. 1968 p 296).

    Nga ang Iglesya Katolika dunay walay bugto nga kasaysayan nga mapaatras nato sa panahon sa mga apostoles diin gipamatud-an sa mga standard references.

    “Usa kini ka dili malalis nga kamatuoran nga ang bugtong Iglesya nga makasubay sa iyang kasaysayan ngadto sa panahon sa mga apostoles mao ang Iglesya Katolika” (Encyc. Micro. Brit. Vol 8 p. 664).

    Bisan ang atong mga kaatbang sa pagtuo napugos sa pag-angkon niini,

    “Bisan ang kasaysayan sa kalibotan nagpakita sa direkta nga kadugtongan sa panahon tali sa Iglesya Katolika ug sa mga apostoles ug kini mohatod sa paghukom nga ang Iglesya Katolika mao ang matuod nga Iglesya nga tinukod ni Cristo” (Pasugo July-August 1988 p. 6).

    Listahan sa Santo Papa gikan ni San Pedro hangtod ni Francisco
    266 ka Santo Papa gikan sa tuig 33 AD hangtud 2014 AD.

    1) St. Peter (33-67)
    2) St. Linus (67-76)
    3) St. Cletus (76-88)
    4) St. Clement 1 (88-97)
    5) St. Evaristus (97-105)
    6) St. Alexander I (105-1l5)
    7) St. Sixtus I (1l5-125)
    8) St. Telesphorus (125-136)
    9) St. Hyginus (136-140)
    10) St. Pius I (140-155)


    11) St. Anicetus (155-166)
    12) St. Soter (166-175)
    13) St. Eleutherius (175-189)
    14) St. Victor I (189-199)
    15) St. Zephyrinus (199-217)
    16) St. Callistus (217-222)
    17) St. Urban I (222-230)
    18) St. Pontian (230-235)
    19) St. Anterus (235-236)
    20) St. Fabian (236-250)

    21) St. Cornelius (251-253)
    22) St. Lucius I (253-254)
    23) St. Stephen I (254-257)
    24) St. Sixtus I1 (257-258)
    25) St. Dionysius (256-268)
    26) St. Felix I (269-274)
    27) St. Eutychian (275-283)
    28) St. Caius (283-296)
    29) St. Marcellinus (296-304)
    30) St. Marcellus I (308-309)


    31) St. Eusebius (309)
    32) St. Miltiades (31l-314)    
    33) St. Sil Vester I (314-335)
    34) St. Mark (336)
    35) St. Julius I (337-352)
    36) Liberius (352-366)
    37) St. Damasus I (366-384)
    38) St. Siricius (384-399)
    39) St. Anastasius I (399-401)
    40) St. Innocent I (401-417)


    41) St. Zosimus (417-418)
    42) St. Boniface I (418-422)
    43) St. Celestine I (422-432)
    44) St. Sixtus III (432-440)
    45) St. Leo I (440-461)
    46) St. Hilarus (461-468)
    47) St. Simplicius (468-483)
    48) St. Felix III (483-492)
    49) St. Gelasius I (492-496)
    50) Anastasius II (496-498)


    51) St. Symmachus (498-514)
    52) St. Hormisdas (514-523)
    53) St. John I (523-526)
    54) St. Felix IV (526-530)
    55) Boniface II (530-532)
    56) John II (533-535)
    57) Agapitus I (535-536)
    58) St. Silverius (536-537)
    59) Vigilius (537.555)
    60) Pelagius I (556-561)

    61) John III (561-574)
    62) Benedict I (575-579)
    63) Pelagius II (579-590)
    64) St. Gregory I (590-604)
    65) Sabinian (604-606)
    66) Boniface III (607)
    67) St. Boniface IV (608-615)
    68) St. Adeodatus (615-618)
    69) Boniface V (619-625)
    70) Honorius I (625-638)

    71) Severinus (640)
    72) John IV (640-642)
    73) Theodore I (642-649)
    74) St. Martin I (649-655)
    75) St. Eugene I (654-657)
    76) St. Vitalian (657-672)
    77) Adeodatus II (672-676)
    78) Donus (676-678)
    79) St. Agatho (678-681)
    80) St. Leo II (682-683)



    81) St. Benedict II (684-685)
    82) John V (685-686)
    83) Conon (686-687)
    84) St. Sergius I (687-701)
    85) John VI (701-705)
    86) John VII (705-707)
    87) Sissinius (708)
    88) Constantine (708-715)
    89) St. Gregory II (715-731)
    90) St. Gregory III (731-741)


    91) St. Zacharias (741-752)
    92) Stephen II (752-757)
    93) St. Paul I (757-767)
    94) Stephen III (768-772)
    95) Hadrian I (772-795)
    96) St. Leo III (795-816)
    97) Stephen IV (816-817)
    98) St. Paschal I (817-824)
    99) Eugene II (824-827)
    100) Valentine (827

    101) Gregory IV (827-844)
    102) Sergius II (844-847)
    103) St. Leo IV (847-855)
    104) Benedict III (855-858)
    105) St. Nicholas (858-867)
    106) Hadrian II (867-872)
    107) John VIII (872-882)
    108) Marinus I (882-884)
    109) St. Hadrian III (884-885)
    110) Stephen V (885-891)

    111) Formosus (891-896)
    112) Boniface VI (896)
    113) Stephen VI (896-897)
    114) Romanus (897)
    115) Theodore II (897)
    116) John IX (898-900)
    117) Benedict IV (900-903)
    118) Leo V (903)
    119) Sergius III (904-91l)
    120) Anastasius III (91l-913)



    121) Lando (913-914)
    122) John X (914-928)
    123) Leo VI (928)
    124) Stephen VII (928-931)
    125) John XI (931-935)
    126) Leo VII (936-939)
    127) Stephen VIII (939-942)
    128) Marinus II (942-946)
    129) Agapitus II (946-955)
    130) John XII (955-964)

    131) Leo VIII (963-965)
    132) Benedict V (964-966)
    133) John XIII (965-972)
    134) Benedict VI (973-974)
    135) Benedict VII (974-983)
    136) John XIV (983-984)
    137) John XV (985-996)
    138) Gregory V (996-999)
    139) Silvester II (999-1003)
    140) John XVII (1003)


    141) John XVIII (1004-1009)
    142) Sergius IV (1009-1012)
    143) Benedict VIII (1012-1024)
    144) John XIX (1024-1032)
    145) Benedict IX (1032-1044)
    146) Silvester III (1045)
    147) Benedict IX (1045)
    148) Gregory VI (1045-1046)
    149) Clement II (1046-1047)
    150) Benedict IX (1047-1048)

    151) Damasus II (1048)
    152) St. Leo IX (1049-1054)
    153) Victor II (1055-1057)
    154) Stephen IX (1057-1058)
    155) Nicholas II (1059-1061)
    156) Alexander II (1061-1073)
    157) St. Gregory VII (1073-1085)
    158) Bl. Victor III (1086-1087)
    159) Bl. Urban II (1088-1099)
    160) Paschal II (1099-1118)



    161) Gelasius II (1118-1119)
    162) Callistus II (1119-1124)
    163) Honorius II (1124-1130)
    164) Innocent II (1130-1143)
    165) Celestine II (1143-1144)
    166) Lucius II (1144-1145)
    167) Bl. Eugene III (1145-1153)
    168) Anastasius IV (1153-1154)
    169) Hadrian IV (1154-1159)
    170) Alexander III (1159-1181)

    17l) Lucius III (1181-1185)
    172) Urban III (1185-1187)
    173) Gregory VIII (1187)
    174) Clement III (1187-1191)
    175) Celestine III (1191-1198)
    176) Innocent III (1198-1216)
    177) Honorius III (1216-1227)
    178) Gregory IX (1227-1241)
    179) Celestine IV (1241)
    180) Innocent IV (1243-1254)


    181) Alexander IV (1254-1261)
    182) Urban IV (1261-1264)
    183) Clement IV (1265-1268)
    184) Bl. Gregory X (1272-1276)
    185) Bl. Innocent V (1276)
    186) Hadrian V (1276)
    187) John XXI (1276-1277)
    188) Nicholas III (1277-1280)
    189) Martin IV (1281-1285)
    190) Honorius IV (1285-1287)

     191) Nicholas IV (1288-1292)
    192) St. Celestine V (1294)
    193) Boniface VIII (1294-1303)
    194) Bl. Benedict XI (1303-1304)
    195) Clement V (1305-1314)
    196) John XXII (1316-1334)
    197) Benedict XII (1335-1342)
    198) Clement VI (1342-1352)
    199) Innocent VI (1352-1362)
    200) Bl. Urban V (1362-1370)



    201) Gregory XI (1371-1378)
    202) Urban VI (1378-1389)
    203) Boniface IX (1389-1404)
    204) Innocent VII (1404-1406)
    205) Gregory XII (1406-1415)         
    206) Martin V (1417-1431)
    207) Eugene IV (1431-1447)
    208) Nicholas V (1447-1455)
    209) Calixtus III (1455-1458)
    210) Pius II (1458-1464)

    211) Paul II (1464-1471)
    212) Sixtus IV (1471-1484)
    213) Innocent VIII (1484-1492)
    214) Alexander VI (1492-1503)
    215) Pius III (1503)
    216) Julius II (1503-1513)
    217) Leo X (1513-1521)
    218) Hadrian VI (1522-1523)
    219) Clement VII (1523-1534)
    220) Paul III (1534-1549)


    221) Jules III (1550-1555)
    222) Marcellus II (1555)
    223) Paul IV(1555-1559)
    224) Pius IV (1560-1565)
    225) St. Pius V (1566-1572)
    226) Gregory XIII (1572-1585)
    227) Sixtus V (1585-1590)
    228) Urban VII (1590)
    229) Gregory XIV (1590-1591)
    230) Innocent IX (1591)

    231) Clement VIII (1592-1605)
    232) Leo XI (1605)
    233) Paul V (1605.1621)
    234) Gregory XV (1621-1623)
    235) Urban VIII (1623-1644)
    236) Innocent X (1644-1655)
    237) Alexander VII (1655-1667)
    238) Clement IX (1667-1669)
    239) Clement X (1669-1676)
    240) Bl. Innocent XI (1676-1689)



    241) Alexander VIII (1689-1691)
    242) Innocent XII (1691-1700)
    243) Clement XI (1700-1721)
    244) Innocent XIII (1721-1724)
    245) Benedict XIII (1724-1730)
    246) Clement XII (1730-1740)
    247) Benedict XIV (1740-1758)
    248) Clement XIII (1758-1769)
    249) Clement XIV (1769-1774)
    250) Pius VI (1775-1799)


    251) Pius VII (1800-1823)
    252) Leo XII (1823-1829)
    253) Pius VIII (1829-1830)
    254) Gregory XVI (1831-1846)
    255) Pius IX (1846-1878)
    256) Leo XIII (1878-1903)
    257) St. Pius X (1903-1914)
    258) Benedict XV (1914-1922)
    259) Pius XI (1922-1939)
    260) Pius XII (1939-1958)

    261) Bl. John XXIII (1959-1963)
    262) Paul VI (1963-1978)
    263) John Paul I (1978)
    264) John Paul II (1978- 2005)
    265) Benedict XVI (2005-2013)
    266) Francis (2013-)




    Pangutana:  Unsa man ang mga timaan sa matuod nga Iglesya?

    Tubag:  Ang matuod nga Iglesya naghupot sa upat ka mga timaan:

    Una- Usa ug panaghiusa.
    Kini nagpasabot nga si Cristo nagtukod og usa lamang ka Iglesya, dili daghan, ug niining maong Iglesya anaa ang panaghiusa. Si Jesus nag-ampo,

    “Balaang Amahan, bantayi sila diha sa gahom sa imong ngalan- ang ngalan nga imong gihatag kanako, aron sila mausa ingon nga ikaw ug ako usa lamang” (Jn. 17:11).

    Nalakip niini kining mosunod:

    a) Kahiusahan sa pagtuo - nga ang tanang mga sakop nagtuo sa managsama nga pagtulon-an,

    “May usa lamang ka lawas ug usa ka Espiritu, ingon nga may usa lamang ka paglaom… May usa lamang ka Ginoo, usa ka pagtuo” (Efeso 4:4-5).

    “Ang tinuod, walay ‘laing ebanghelyo,’ apan gisulti ko kini kay may mga tawo man nga nagsamok kaninyo ug naninguha pagtuis sa ebanghelyo ni Cristo…kon may magwali kaninyo ug ebanghelyo nga lahi sa inyong nadawat, matinunglo siya” (Gal. 1:6-8).

    b)  Kahiusahan sa pagdumala- nga ang tanan nagkahiusa sa pagpailawom sa makita nga pangulo nga gibilin ni Cristo,

    “mahimo silang usa na lamang ka panon ubos sa usa ka magbalantay” (Jn. 10:16).

    Ug si Cristo miingon ngadto ni Pedro,

    “Atimana ang akong mga nating karnero… Atimana ang akong mga karnero” (Jn. 21:15-17).

    c) Kahiusahan sa pagsimba- ang tanan nagkahiusa sa usa ka paagi sa pagsimba pinaagi sa usa lamang ka sakripisyo,

    “Ug gigamit nila ang ilang panahon pagpamati sa mga gitudlo sa mga apostoles,… ug sa pagpikaspikas sa tinapay ug sa mga pag-ampo” (Buh. 2:42).

    “Sanglit may usa lamang ka pan, kitang tanan bisan daghan, usa lamang ka lawas; kay nakig-ambit man kita sa usa lamang ka pan” (1 Cor. 10:17).

    Ang Iglesya Katolika naghupot sa
    kahiusa diha sa pagtuo pinaagi sa Credo ug sa iyang katesismo,
    kahiusa sa pagdumala pinaagi sa iyang mga ka-obispohan ug sa Santo Papa,
    kahiusa sa pagsimba pinaagi sa iyang liturhiya diin anaa ang pagbasa sa Biblia, ang pagsaulog sa mga Sacramento ug sa Santos nga Misa.

    Ikaduha-  Santa kun balaan.

    “Apan kamo mao ang piniling katawhan, ang mga harianong pari, ug ang balaang nasod” (1 Ped. 2:9).

    Ang Iglesya balaan gumikan niini nga mga katarungan:

    a) Si Cristo nga iyang magtutukod balaan og tinubdan sa pagkabalaan, 

    “Kon balaan ang unang tipik sa pan nga gihalad ngadto sa Dios, balaan usab ang kinatibuk-an niini; ug kon balaan ang mga gamot sa kahoy, balaan usab ang mga sanga” (Rom. 11:16).  

    b) Ang Iglesya nagtudlo og balaan nga mga pagtulon-an.

    Si Jesus mimando,

    “tudloi sila sa pagtuman sa tanan nga akong gisugo kaninyo” (Mat. 28:20).

    c) Ang Iglesya naghupot sa kahimanan sa pagkabalaan nga mao ang mga sacramento nga gitukod ni Cristo, 

    “Isipa kami nga mga sulugoon ni Cristo nga gitugyanan sa mga tinagong kamatuoran sa Dios” (1 Cor. 4:1).  

    d)  Ang Iglesya mamungag mga santos 

    “ug gipili ko kamo aron manlakaw ug mamungag daghan- mga bunga nga molungtad” (Jn. 15:16).

    Ang Iglesya Katolika nakapadangat na sa daghan niyang mga sakop gikan sa lainlaing kahimtang sa kinabuhi ug sa matag panahon ngadto sa pagka-santos, mga tawo nga naila sa kabalaan sa ilang kinabuhi ug gimatud-an sa Dios pinaagi sa mga milagro ug busa gituboy ngadto sa kadungganan sa altar ug sa dili maihap niya nga mga sakop nga tua na karon sa langit.  Apan wala usab kini magpasabot nga ang tanan niyang mga sakop o bisan ang iyang mga pangulo pulos na sab santos tungod kay si Jesus nagtudlo nga ipon sa iyang panon anaa usab ang mga makasasala,

    “Ang Gingharian sa langit sama usab sa usa ka baling nga gitaktak didto sa lanaw, nga nakakuha sa tanang matang sa isda” (Mat. 13:47).

    Wala isalikway sa Sta. Iglesya ang masalaypon niyang mga sakop tungod kay ang iyang misyon sama man sa misyon ni Jesus nga

    “wala moanhi aron sa pagtawag sa mga matarong kondili sa mga makasasala aron sila maghinulsol” (Mat. 9:13).

    Ikatulo- Katolika kun makaylapon.

    Si Jesus miingon,

    “Busa panlakaw kamo ngadto sa tanang katawhan sa tibuok kalibotan ug himoa sila nga akong mga tinun-an, ug bunyagi sila sa ngalan sa Amahan, sa Anak ug sa Espiritu Santo, ug tudloi sila pagtuman sa tanan nga akong gisugo kaninyo.  Ug hinumdomi!  Ako mag-uban kaninyo kanunay hangtod sa kataposan sa kalibotan” (Mat. 28:19-20).

    Dinhi masabot nato ang pagka-katolika sa matuod nga Iglesya:

    a) katolika sa dapit 
    “panlakaw kamo ngadto sa tanang katawhan sa tibuok kalibotan,”

    b) katolika sa pagtulon-an 
    “tudloi sila sa pagtuman sa tanan nga akong gisugo kaninyo” ug

    c) katolika sa panahon
    “Ako mag-uban kaninyo kanunay hangtod sa kataposan sa kalibotan.”

    Ang pagka-katolika sa matuod nga Iglesya dili absoluto tungod kay duna may mga tawo nga mosalikway sa kamatuoran,
    “kay wala man nila dawata ug higugmaa ang kamatuoran nga makaluwas unta kanila” (2 Tes. 2:10)

    kondili moral nga nagpasabot nga daghan ang mopasakop kaniya,
    “Sa umaabot nga mga adlaw ang bukid diin nahimutang ang Templo mahimong labing taas sa tanan… Daghang kanasoran mag-ambahan sa pag-adto didto” (Isa. 2:2).

    Ikaupat- Apostolika.

    Kini nagpasabot nga ang matuod nga Iglesya adunay walay bugto nga kutay sa iyang mga pangulo nga naggikan sa mga apostoles.  Ang mga apostoles gihimo ni Cristo nga mga pangulo sa iyang Iglesya,

    “Gitukod kamo diha sa sukaranan nga mao ang mga apostoles” (Efeso 2:20) 

    ug sila gisul-oban ni Jesus sa gahom sa pagtudlo, sa pagdumala ug pagbalaan,

    “Ingon nga gipadala ako sa Amahan, ako usab nagpadala kaninyo” (Jn. 20:21).

    Apan taliwala sa mga apostoles gipili ni Cristo si Pedro isip maoy labaw nga tigdumala sa iyang panon,

    “Ikaw si Pedro ug sa ibabaw niining maong bato tukoron ko ang akong Iglesya ug bisan gani ang mga ganghaan sa hades dili makabuntog niini. Ihatag ko kanimo (ngadto ni Pedro) ang mga yawi sa gingharian sa langit. Ang imong gapuson dinhi sa yuta gapuson usab didto sa langit ug ang imong hubaran sa yuta mahinubaran usab didto sa langit” (Mat. 16:18-19).

    Busa ang mga apostoles nga gipadala ni Cristo nanlakaw ngadto sa lainlaing dapit dili ingon nga mga tawo nga walay kadugtongan sa usag-usa kondili ubos kanunay ni Pedro isip labawng pangulo.

    Si San Anselmo miingon,
    “Ubi Petrus, ibi Ecclesia” nga ang hubad mao kini:  Diin gani atua si Pedro nagdumala pinaagi sa iyang mga sumusunod (nga mao ang Sto. Papa), atua didto ang Iglesya.

    Ug kadtong kagahoman sa pagtudlo, pagdumala ug pagbalaan gipasa sa mga apostoles ngadto sa ilang mga sumusunod (nga mao ang ka-Obispohan),

    “Sa matag iglesia nagtudlo sila ug mga pangulo; ug uban sa mga pag-ampo ug pagpuasa ilang gitugyan sila ngadto sa Ginoo” (Buh. 14:23).

    Dinhi atong makita ang mga misunod pinili niadtong nag-una kanila.

7 comments:

  1. Unknown says:

    Ok kaau pagkahan ay salamat

  1. Alwele says:

    salamat.....

  1. Anonymous says:

    Salamat sa pagtulon an nga akoƱg nabasa

  1. Anonymous says:

    Thank you Lord

  1. Anonymous says:

    God bless you bro. God bless us always

  1. Anonymous says:

    References Igsoon Mga Karaang Libro. Wala ba update nga Digital na? Websites anang mga Libroha?

  1. Pobreng Kalipay says:

    Daghang Salamat, Brothers and Sisters.

Leave a Reply

Amahan

Dios     1 Cor. 8:6
Divine    Lev. 20:26
Infinite    Sal. 90:2
Omnipotent    Gen. 17:1
Savior    Isa. 43:11

Biblia

Sacred Scripture, Holy Writ

Tulo ka hinungdanong pangutana nga dili nato matubag kon Biblia lamang ang atong saligan.

Una – Giunsa man nato paghibalo sa sakto nga ihap (canon) sa mga basahon sa Biblia? Sa wala pa himoa ang pagtapok sa mga basahon sa Bag-ong Tugon daghang mga basahon nga Kristohanon nga gipakaylap. Kinsa man ang nagpaila kanato sa 27 ka libro sa Bag-ong Tugon isip linamdagan? Walay lain kondili ang Simbahang Katoliko ubos sa paglamdag sa Espiritu Santo pinaagi sa Konsilyo sa Kartago sa tuig 397 AD human sa pag-aprobar sa Santo Papa mipakanaog sa mahukumon gayod ug alang sa tanang panahon kon unsang mga basahona ang maapil sa Biblia ug unsa ang dili. Ang unang mga sinulat dugay na nga nangahanaw. Ang ania kanato karon mao ang kopya sa kopya sa orihinal. Kinsa man ang nag-garantiya nga husto ug matinud-anon ang teksto sa kopya? Ang Simbahang Katoliko pinasikad sa iyang karaang Tradisyon, diha sa iyang panudlo ug sa iyang liturhiya masayod kon unsa ang matuod nga teksto ug unsa ang sayop.

Ikaduha - Giunsa man nato paghibalo nga sakto ang pagkahubad sanglit daghan kanato, ang atong gigamit nga Bibliang hubad “translation” gikan sa Hebreo, Griego, ug Aramaico? Aron pagpiho sa husto nga hubad sa atong kaugalingon kinahanglan pa nga magtuon kita sa orihinal nga pinulongan ug pipila man kanato ang makahimo niining malisod nga tahas? Sa makausa pa, kinahanglan nga mosandig kita sa autoridad sa Simbahan.

Ikatulo - Giunsa man nato pagsiguro nga husto ang atong pagsabot kun interpretasyon sa atong gibasa? Ang matag pastor nga tigtukod og bag-ong tinuhoan pulos gyod moangkon nga ang ilang sabot maoy husto apan wala silay panagkauyon kon unsa gyod ang gipasabot sa letra sa Kasulatan. Alang sa mga Katoliko ang dili masayop nga autoridad sa Simbahan nga tinukod ni Cristo ang maghatag kaniyag kasigurohan nga ang iyang nadawat mao ang lonsay nga pulong sa Dios nga walay sambog sa kasaypanan gumikan sa tawhanong panabot.

Anak

Dios Rom. 9:5
Divine Jn. 6:69
Infinite Jn. 8:58
Omnipotent Pin. 1:8
Savior Tito 2:13

Tradisyon

Oral Tradition, Sacred Tradition, Holy Tradition

Ang Biblia naghisgot sa tulo ka matang sa tradisyon.

Una - sa mga Patriarca, “ug ang akong mga pulong nga gipasulti ko kaninyo, dili gayod mawala diha sa inyong baba ni sa baba sa inyong mga anak ug mga apo sukad karon ug hangtod sa kahangtoran” (Isa. 59:21).

Ikaduha - sa mga Apostoles, si San Pablo nag-awhag, “mga igsoon hupti ninyo nga malig-on ang mga pagtulon-an nga among gitudlo kaninyo pinaagi sa among mga sulat o sa among tradisyon” (2 Tes. 2:15) ug siya usab nagpahimangno, likayi ninyo kadtong dili modawat sa atong tradisyon” (2 Tes. 3:6).

Ikatulo - sa mga Judio, nga mao ang gisaway ni Cristo sa Mat. 15:2-6 tungod kay sila nagtudlo nga kon ang usa ka tawo may ikatabang unta sa iyang amahan o inahan, apan siya moingon, “iya kini sa Dios”, dili na kinahanglan nga tahoron niya ang iyang amahan.

Espiritu Santo

Dios Buh. 5:3-4 Divine Jud. 1:20
Infinite Heb. 9:14
Omnipotent Mat. 12:28, Rom. 15:13
Savior Tito 3:5

Autoridad sa Simbahan

Church Magisterium

Ang Simbahan gihatagan ni Cristo sa bugtong katungod sa pagtudlo ug paghubad sa diosnong gipadayag nga nakarga sa Biblia nga mao ang diosnong gipadayag nga nasulat ug sa Tradisyon nga mao ang diosnong gipadayag nga wala na masulat ug nahipasa pinaagi sa binaba nga panudlo.

Ang Simbahan wala magkuha sa hingpit nga kasigurohan sa tanan nga gipadayag sa Dios gikan sa Biblia lamang kondili gikan sa duha ka tinubdan nga mao ang Biblia ug ang Tradisyon.

Ang Biblia ug ang Tradisyon angay nga hatagan sa samang pagtagad isip sudlanan sa pulong sa Dios. Ang katungod sa pagkadili-masayop sa pagpanudlo labot sa kinahanglan alang sa kaluwasan sa tawo wala isaad ni Cristo ngadto sa matag magbabasa sa Biblia kondili ngadto sa buhi nga autoridad sa Simbahan nga gitawag og “Magisterium” nga gilangkoban sa Sto. Papa ug sa tanang kaobispohan nga nahiusa sa Sto. Papa.