-
Tridividentur
Sa yuta, dunay tulo ka mga mini nga magtutudlo. Ug kining tulo wala magkahiusa. Apan dunay higayon nga sila nagkahiusa, kato lamang nga laraw sa paglumpag sa simbahang gitukod ni Jesus Kristo nga iyang gisaarang paga-ubanan hangtod sa kahangtoran, ang Santa Iglesia Katolika. Gawas niana sila sa ilang kaugalingon nangasiak ug nangabahin sa pino. Kining tulo, mga hari sa pagkabahinbahin. Nila nagsugod ang haguros sa sugwak og dakong bul-og sa pagkabahin-bahin.
3 nga wa magkahiusa
Martin Luther
Nagbansay ingong usa ka biblikanhong teologo, siya nag-andam og usa ka pagpamulong sa Sulat ni San Pablo ngadto sa mga taga-Roma alang sa iyang mga estudyante sa unibersidad. Namatikdan niya nga ang mga Griyego sa Roma 1:17 nagkahulogan og "ang matarung mabuhi pinaagi sa hugot nga pagtuo" o "ang mga matarong pinaagi sa sa hugot nga pagtuo mabuhi." Ang unang pasahe maoy panudlo sa Iglesia Katolika, nga nagpasabot ingon nga ang naningkamot sa pagkamatarong (pagkawalay sala), gitugahan sa pagtuo. Ang ikaduha nagpasabot nga ang pagtuo usa ka gasa nga dili na kinahanglan maningkamot sa pagbuhat ug maayo, nga ang pagkamaayo nahimo nang pakapin sa pagtuo (pananglit, pinaagi sa pagtuo nahimo kitang matarong). Si Luther kombensido nga kini ang katuyoan ni San Pablo, ug sa pagkatinuod sa tibuok Biblia. Kining maong panglantaw naumol ug nahimong maoy kinauyokan sa iyang reporma. Pagtuo Lamang
Huldrych Zwingli
Sa paggamit niining kontrobersiyal nga pamaagi iyang gisangyaw nga magadepende lamang siya sa pulong sa Dios nga makita sa kasulatan ingon nga pundasyon sa iyang mga pagtulun-an ug mga panudlo.
John Calvin
Nailaila niya si William Farel (1489-1565) sa iyang gabiing biyahe paingon sa Geneva ang pangulo sa kalihokang Reporma nga bag-o lang midumala sa paghupot o pagkontrolar sa Geneva.
Gikombinsir ni Farel si Calvin nga ang iyang katungdanan mao ang pagpabilin ug palihukon ang reporma sa Dios sa Geneva kaysa padayunon ang iyang kaugalingong tinguha sa pagpuyo ug malinawong kinabuhi.
Silang tulo-Luther, Zwingli, ug Calvin-nagkauyon sa punoang mga baruganan sa Protestante: sa pagpakamatarong pinaagi sa pagtuo lamang, ang pagkapari sa tanang mga magtutuo, ug ang kasulatan lamang ang basihanan sa pagpanudlo. Alang kanila mahinungdanon sa Biblia nga mahuptan lamang sa Linatin, pagahubaron ngadto sa pinulongang makabasa ang mga kristiyano alang sa ilang kaugalingon, ug dinhi magsugod ang kaugalingong pagsabot sa Biblia. Silang tulo naglaom sa susamang Espirito Santo kinsa nagahimo sa kasulatan nga inspirado ingon nga pulong sa Dios, nga nag-usab sa kasingkasing sa mga makasasala nga ang ilang mga sala gipasaylo na, aron mahimong sumbanan sa pagkadiosnon, luwason ang mga Kristiyanos ngadto sa hustong pagsabot sa kasulatan. Apan nasagmuyo sila niining ulahing punto.
Sa pagkamatuod, ang managlahing Protestante nga mga tinuohan (Lutheran ug Reformed) makahasol ang ilang pag-ugmad, ug si Zwingli ug si Luther nagkita sa Colloquy sa Marburg (1529) sa pagsulay sa pagkab-ot sa usa ka hiniusang pagsabut nga muhiusa sa duha ka simbahan. Nagkauyon sila sa 12 ka mga punto sa doktrina, apan nagkabangi sa ika 13 may labot sa panghitabo sa Panihapon sa Ginoo.
Si Luther milalis nga ang lawas ug dugo ni Cristo nakig-uban sa tinapay ug bino, human sa usa ka literal nga paghubad sa tudling sa kasulatan, "Kini mao ang akong lawas, gibahibahin alang kaninyo" (Mateo 22:19).
Si Zwingli milalis nga si Jesus sa walay lalis migamit ug usa ka hulad pamulong, ug nga ang pan ug vino nagsimbolo sa halad nga gihimo ni Jesus sa krus. Ang iyang doktrina pinasikad sa Juan 6: 63- "Ang naghatag ug kinabuhi mao ang Espirito sa Dios ug dili kini mahimo sa unod."
Kining kapakyasan sa paghiusa sa simbahan, sa pagtuo ug sa pag implementar bahin sa Panihapon sa Ginoo, pinasikad sa nagkalainlaing mga pagsabot sa kasulatan, maoy nag plastar sa sumbanan sa nagkadaiyang pagkabahinbahin nga maoy lintunganay nga hulagway sa tibuok ka-Protestantihan sa tibuok kasaysayan.
Partikularmente sa America, diin ang gobyerno wala pagtukod ug manalipod sa usa ka partikular nga denominasyon ingon nga kini gibuhat sa kadaghanang dapit sa Europe, ang kaabunda sa mga relihiyon ug mga sekta kusog kaayo ug kanunayng mipinopino sa kahiusahan sa katilingban may labot sa Kristohanong pagtuo.
Ang tibuok kaprotestantihan, maoy anak sa pagkabahin-bahin, apan ang Santa Iglesia Katolika pabiling usa diha sa pagtuo ug pagtulon-an alang sa tibuok Kakristiyanohan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments: